Vier alternatieven voor gedegen zelfonderzoek

Gestart door ervaringsgetuige, 11 juni 2026, 18:19 u

Vorige topic - Volgende topic

ervaringsgetuige

Vier alternatieven voor gedegen zelfonderzoek

1. Bhakti – volledige overgave zonder rest

In plaats van zelfonderzoek (wat nog een 'doener' veronderstelt die vraagt "wie ben ik?"), is er de weg van overgave aan iets wat je niet kunt vatten. Geen waarheid zoeken, maar jezelf laten vinden. Dit is geen mentale exercitie, want het stopt alle exercities.
Voorbeeld: "Ik ben niet degene die zoekt. Laat het zoeken maar los." – Dit is precies wat Ramana zelf soms aanbhakti's aanraadde.

2. Lichamelijke ontkenning van het 'ik-gevoel' (directe somatic route)

In plaats van vragen stellen, kan men het gevoel van 'ik' in het lichaam opsporen en dat fysiek loslaten – geen denken, maar een sensatie-onderzoek. Dit lijkt op wat Douglas Harding deed met "het zien van de Afwezige" (zen zonder zen).

3. Actieve dienstbaarheid (karma yoga) zonder reflectie

Doe iets nuttigs voor een ander, maar zonder de vraag "wie doet dit?" te stellen, zonder het te analyseren. Zuiver handelen uit mededogen, niet als oefening in zelfkennis. Het alternatief is: zoek de Waarheid niet, leef haar gewoon. Dit is radicaal anders dan "gedegen zelfonderzoek".

4. Paradoxale non-methode: blijf willens en wetens in 'niet-weten'

Geen zoeken naar een alternatief, maar berusten in geen enkele waarheid ooit grijpbaar. Dit is geen alternatief voor zelfonderzoek, maar een alternatief voor elke zoektocht – het eenvoudig erkennen: "Er is geen alternatief en dat is prima."